Seattle

Seattle

lördag 14 november 2020

Vilken grön

Sen gammalt har man hört att grönfärgen på tidiga 92 är omöjlig att bestämma, att hitta en exakt  kulör eller ett recept. Ingen bil är eller var den andra lik, det kan till och med skilja kulörmässigt på samma bils insida och utsida. Hur allt förhåller sig är svårt att veta men för skojs skull testade jag med en optisk färrgmätare på bilen. Jag gjorde 20-30 test och fick träff på 6 st olika kulörer. NCS- skalan är  lite klumpig då den mäter i 5 eller 10 steg åt gången. Alltså, om kulören som är mest lik på färgkartan heter 7020G så kanske 6818G vore bättre men den finns inte på kartan och kan vara svår att få bruten. Köpte två provburkar som inte stämde alls. Kåre dök upp och vi övergick till RAL -systemet där vi hittade en hyfsad kulör på färgkartan. Svårt sånt här, men ganska kul med utmaningen.

 

2 kommentarer:

  1. När jag jämförde färger med originallack så kollade jag RAL och då var RAL 6012 den enda jag tyckte var i närheten. Är det den du också hittat? Den är mörkare än original men i alla fall i närheten.

    SvaraRadera
  2. Jag testade fkera ur RAL men ingen funkade. Järbo färg hade en bra färg. Ingen 92 är ju den andra lik men jag tycker en 52:a är mörkare än in bil. Men jag kan ha fel

    SvaraRadera