Seattle

Seattle

fredag 27 december 2019

Fel fel fel, hoppas jag

Som jag skrev tidigare har jag återanvänt en standard hatthylla som jag målat i ”rätt” kulör , NCS S 2500-N, och testat i bilen, i brist på original GT-hylla.
Men hur ser GT-hyllan ut egentligen? Enligt de flesta som vet ska den vara klädd med galon, i röd bil grå galon. Den otroligt slitna hylla som följde med bilen, se bild, har galon på undersidan, limmad på våffelpappen. Gummilisten går runt om och ovansidan är målad grå. Dessutom är några ribbor fastskruvade för att hjälpligt staga upp den bjångliga hyllan. Den kändes trist från första början även om jag kände på mig att den hade varit med länge på nåt sätt. Igår tog jag loss gummilisten från den sunkiga hyllan, tänkte använda den på den jag målat och gjort fin. Men nåt kändes fel, ett par textmeddelanden angående hatthylla i 93 f GT skickades iväg och visst har hyllan galon på ovansidan. Så hände nåt oväntat, ägaren till en bil som importerades samtidigt som min bil nämnde i vaga ord att den hatthyllan var som min. Efter några frågande och förklarande meddelanden så fattade jag att hyllan verkligen såg ut som min, med galon limmad på undersidans våffelpapp och målad ovansida. Hurra, kan det vara en slump? Njae , det känns inte så, bilarna ligger hyfsat nära varandra chassienummermässigt, 35 bilar emellan, och den här bilen är väldigt komplett och orörd även om den är sliten.
Den historiska verklighetens käftsmäll kunde inte känts tydligare, vad höll jag på med? Var jag i stånd med att slakta en hatthylla från en GT till förmån för en standardhylla? Museimannen i mig sjönk genom alla lager av värdighet ner till förfalskarens boning i helvetet. Sicken tur jag kommit till insikt i sista sekund, räddad av gånggången verkligen. Naturligtvis är den sunkiga hyllan bilens originalhylla och den ska även fortsatt få ligga i bilen. Inte vacker men den här bilen restaureras inte för att vinna skönhetstävlingar. Jag får göra det bästa av hyllan, synd jag inte har nån färg kvar bara. Så länge får den målade hyllan göra tjänst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar