Seattle

Seattle

torsdag 16 maj 2019

Bättre drag

Åkte till Daniels Saablager med förhoppning om en ny startwire. Kollade först hur det då ut på hans bil. Till skillnad mot min bil har hans 95:a ingen riktig wire utan mer en ståltråd, liksom chokewiren, det är kanske en sån.
Ute på lagret låg en hoper chokewires vilka jag dock trodde var för korta. Men där fanns också en lång wire modell ståltråd med gummibelakt svart hölje. På den svarta knoppen som inte gick att skruva bort stod det Värme.
Väl hemma demonterades min gamla wire och nu såg jag felet, grunden till allt ont som gjort de stört omöjligt att få allt fungerande. Ungefär 15 cm in i höljet var själva wiren lite upptvinnad med resultat att wiren löpte trögt i höljet och det påverkade hela funktionen som bygger på glidalättprincipen. Original är bäst, visst, om det är i bra skick. Hade jag varit mer uppmärksam på det hade jag sluppit en del elände.
Dags att gå vidare med en stålwire som löpte lätt alltså. Den svarta knoppen krossades i skruvstädet och pinnen därunder gängades upp med M5-gäng. Sen var det bara att kapa till i rätt längd. Slutligen skar jag bort plasthöljet och wiren såg ut som bästa NOS- pryl, toppen alltså.
På lunchen monterades det och allt funkade direkt, ingen timmeslång justering behövdes. Man ska ha rätt grejer från början, då slipper man sånt här omak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar