Seattle

Seattle

måndag 4 januari 2021

Det var en gång

Det var en gång ett land där Oboy var en nymodighet och bilarna körde på vänster sida. Då, iSverige på 1950-talet levde min bil upp senast. 1964 var resan slut, kanske var det den nya bilbesiktningen som satte stopp för den rostiga bilen. Jag kom att tänka på det härom dagen, bilen har kanske aldrig upplevt högertrafik i Sverige. Den bär faktiskt fortfarande spår av en tid då föraren satt skyddad invid vägkanten, precis som på bilden finns bara en yttre backspegel vilken sitter på höger sida för att bra sikt bakåt, exempelvis vid en omkörning. Yttre backspeglar var tillbehör men man ser dom på bilder från tiden. Ibland  en på var sida, men har man bara en sitter den på passagerardörren. Min spegel har dessutom dåligt glas men eftersom den suttit där länge så får den sitta kvar.  Jag kommer troligtvis inte montera spegel på förarsidan utan det yttre spegelbeståndet får vittna om en tid då bilar kördes på vänster sida vägen, även om jag kommer att hålla till höger.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar