Seattle

Seattle

söndag 11 mars 2018

Motorstopp

Igår la jag ner arbetet med motorn, den har gjort sitt, i alla fall i det nuvarande utförandet. Skyller väl inte på nån annan än mig själv. Tog mig an denna motor utan att kolla den så noga tyvärr. Skicket var sämre än vad jag trott, grejer saknades och var felande. Mycket har fixats men då provstarten gjordes förra helgen gick ridån ner. Ett otrevligt missljud fanns och efter veckans felsökning och toppbyte gjordes nya försök igår. Jag måste ha lyckats med tändningen för det startade ögonblickligen men olivet finns kvar. Visst, det finns vändkanter i motorn som borde ha lagt sig lite då motorn honades men dom kvarstår och kan vara orsak till skramlet.
Nu börjas det i vilket fall på ny kula, ibland är det enklast. Motor ska borras och nya ÖD-kolvar ska i. Vevaxeln är ju ny men alla grejer måste väl ses över så det är ok innan montering.
Vilket block som ska borras är inte riktigt klart. Det jag kört med nu är ett a-block från 1958 så det finns ju gods att ta av. Men det har skavt lite det där med 1958, vill hellre ha en motor från hösten 1959 i bilen. Ett block gjutet den 19 oktober 1959 har dykt upp men det måste mätas upp bara. Bilen godkändes ju den 3 december så det vore perfekt. Men, här tas inga segrar ut i förskott.

3 kommentarer: