Seattle

Seattle

söndag 4 mars 2018

Drömmar upp i rök

Efter strulande med tändkablarna, blandade naturligtvis ihop cylinder 1 och 3, startade motorn och fick gå i 20 sekunder. Garaget hann fyllas med härlig rök. Starten filmades och då jag tittade på filmen hörde jag ett oroande slammer. Motorn renoverades av en Saabvän och vi beslöt oss för att nöja oss med att hona cylindrarna. Risken fanns att en knappt kännbar vändkant skulle bli kvar och skapa problem. Slammet har möjligtvis med det att göra, de nya kolvringarna tar i vändkanten. Surt nog måste motorn ur och borras om den ska användas. Vi får se, det klarnar måhända inom nån vecka. Det är inte första gången detta händer, att motorn måste ur efter provkörning. Men visst är det lite surt allt.

4 kommentarer:

  1. Knappt kännbara vändkanter ska inte vålla några problem, jag kan inte tro det är källan till slamret, särskilt när cylindrarna är nyhonade och det inte finns tillstymmelse till koksavlagringar ovanför översta kolvringen. Borra ska inte behövas bara för att det kan kännas små vändkanter. Försök värma upp motorn så mycket som möjligt innan nästa provstart, töm ur och koka upp vattnet i motorn. Det kan vara kolvspel eller andra spel som lurar. Det kan möjligtvis vara kolvbultsglapp i själva kolven/arna ochså, åtgärdas med ÖD bultar. Orginal så slamrar en kall motor ganska mycket men är det mycket högt slammer så kan det ju misstänkas lagerskada.

    SvaraRadera
  2. Ta kompprov (wet and dry). Om det är bra, köra och kolvringarna ska ta form. tror inte borrning har nåt att göra om komptest är bra. Just my honest opinion. .

    SvaraRadera
  3. Har ju planat toppen, nåt som vållat problem förr. Dags att mäta och kolla lite innan motorn tas ur bilen

    SvaraRadera
  4. I så fall, om du använda dom gamla göda kopparpakning, använda en modernt tjockare pakning ist. Då får du nån mikromillimeter tillbaks som saknas.

    SvaraRadera