Seattle

Seattle

lördag 22 maj 2021

S-märke

Jag har visat detta förr, här har det suttit ett S-märke, dekalvarianten. Jag har funderat lite på när det hamnade där och häromdagen föll poletten ner. Kollar man bilder på tidiga Saabar så har dom ofta ett stort S-märke, ett sånt där gjutet som man även ser på tidiga Volvo 444. Den dekal som suttit på min bil är mindre. Om jag tänker till så hade väl Greta Molander det stora märket på sin bil under Midnattssolsrallyt 1953, varför? Jo, hon åkte kanske utomlands med bilen, Norge är ju en inte allt för djärv gissning. Min bil bodde väldigt nära Norge i många år, från 1958. Skulle man över gränsen var det S-märke på som gällde och kanske satts dekalen på då någon gång. Och kan det varit så att storleken på S-märket styrdes av någon bestämmelse, och att kravet på utformning ändrats under 1950-talet?Mycket troligt. Det hemska är att jag inte har koll på det, insikten därom är nästan chockartad, hur kan jag missat detta? Och jag som jobbar på museum, en liten skandal är det allt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar