Seattle

Seattle

fredag 28 februari 2020

Rostig förhoppning

En GT har nyckelstart och inte dragstart som en standard hade innan 1962 ( eller om det var halva 61).
Tändningslås finns ju även på standard men det sista fjädrande startläget saknas. I alla fall på de enheter jag har.
För att krångla till det sitter tändningslåset ihop med tändspolen med en armerad kabel. Och, slutligen, har  inte GT samma tändspole som standard.
Så, utmaningen  är att hitta rätt tändspole med armerad kabel med lås som har startläge. Såna fanns att köpa dyrt för några år sen men nu har i alla fall  inte jag hittat nån. Jag får bygga en egen enhet.
Planen går ut på att hitta en tändspole med startfunktion i låset och sen klippa av kabeln till standardspolen och koppla in en högeffektsspole.
Så det jag letat är alltså ett tändningslås från 1962 eller 1963, året efteråt kom en ny lösning.
Så 3-4 tändspolar har jag köpt på mig med förhoppning att någon skulle vara rätt, men icke.
Men som kanske nån läsare minns så hittade jag en grön 63:a som kvalificeras som skrotbil. Lyckligtvis satt tändlåset kvar, inga nycklar fanns. Men nu efter lite letande har jag hittat en ny låscylinder som är på väg med posten.
Så länge monterades den gamla cylindern bort på det rostiga låset. Inte är det vackert och inte har jag testat funktionen heller, men jag hoppas det funkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar