Seattle

Seattle

lördag 4 maj 2024

Hands on

Jag förstår om mina inlägg ger sken av att jag bra smyger omkring bilen och uppmärsammar konstiga detaljer och kontrollerar mot reservdelskatalogen. Det gör jag också men oftast handlar det ändå om oglamoröst arbete. Rengöra och renovera delar, jäklas med jäklande skruvar och leta igenom låda efter låda efter en saknad pryl. Dörrlåsen är en grej. Redan vid köpet visste jag att det var nåt knas med förardörren, det var svårt att öppna utifrån. Vid hämtningen hände nåt med passagerardörren, nånstans i snöovädret på väg 272 märktes att även den dörren var oöppningsbar utifrån. Som tur var så fungerade bakluckan hjälpligt så min ålder och osmidighet till trots gick det att komma in i kupén och veva ner rutorna. Väl hemma konstaterades att passagerardörren satt som fastsvetsad. Det var bara att sätta igång med att demontera dörrsidorna. På förardörren låg felet i själva låset, det var helt slut, hade ingen styrsel alls utan snurrade runt av sig själv. Då man tryckte på knappen utifrån fick inte den mekanismen kontakt med de inre delarna. Att renovera låset känns svårt så jag har köpt ett från 93f. De är nästan lika, om låscylindern passar återstår att se då det dyker upp. Annars blev låset riktigt bra med hjälp av lite 5-56. På passagerarsidan behövdes också smörj fast i stor dos. Hela låsmekanismen hade beckat igen, det fett som  funnits där hade torkat ihop. Låsknappen på dörrens insida gick inte att rubba. Så med mycket 5-56 och samtidigt rucka så gott det gick på låset inuti dörren började det lossna mer och mer för att nu fungera perfekt. Så brukar det ofta vara tycker jag, delar man tror är slutkörda blir bra efter uppsmörjning. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar